Hela historien börjar i en by i Kanada, när en pojke kastar en stentyngd snöboll på en kamrat, som duckar. Bollen träffar istället baptistpastorns unga hustru, som får en chock, föder sitt barn för tidigt och tappar förståndet. Den ödesdigra snöbollen sätter i rörelse ett svindlande händelseförlopp, där huvudpersonerna är Boy Staunton, som kastade den, Mrs Dempster som träffades av den, Paul Dempster, den för tidigt födde pojken och Magnus Eisengrim, världens störste magiker och trollkarl, samt hans manager Liesi Vitzlipützli, världens fulaste kvinna, men med en sällsam dragningskraft. Historieläraren Dunstan Ramsay, som duckade - bokens jag - , har den tillbakadragna men ändå centrala Femte rollen, som är "nödvändig för att ett avgörande eller en upplösning skall komma till stånd". Ramsays glasklara intelligens, hans sinne för det teatraliska i tillvaron, som odlats i en ivrig helgonforskning - helgonens liv och leverne uppvisar förvisso teatraliska drag - och hans grepp om myten, vars djup han pejlar i sant jungiansk anda, förlänar denna mirakulösa men ändå realistiskt förankrade berättelse dess spänning, färg och magi - i bokstavlig mening. Ty det är en magisk föreställning som spelas upp inför läsarens ögon: Boy Stauntons spektakulära karriär i sockerbranschen, Paul Dempsters utveckling till världsstjärna, den gåtfidle Eisengrims öde: allt vävs samman till ett spel om Gud och Djävulen - personifierad av Liesl -, om gott och ont.
Som pjäsförfattare och fd skådespelare har Davies en förmåga att ge sin intrig en i bästa mening teatralisk åskådlighet - det här är en bok som är ett överdådigt drama; det lockar till skratt och tårar och låter åskådaren lämna föreställningen med känslan av att ha fått uppleva en fest för livet. Femte rollen är något så sällsynt som en "riktig roman", som man återkommer till om och om igen. |