Vermeers berömda målning Flicka med turban har inspirerat Tracy Chevalier att skriva en roman om omständigheterna kring porträttets tillblivelse i den holländska staden Delft på 1600-talet.
Griet är sexton år när hon träder i tjänst i det stora och barnrika Vermeerska hushållet. Hennes uppgifter är hushållsarbete, tvätt och barnpassning, men hon har också fått förtroendet att städa konstnärens ateljé utan att rubba ett enda föremål i hans minuriöst uppbyggda scenerier. Snart uppstår ett slags samförstånd med en underström av attraktion mellan Griet och Vermeer, en själarnas sympati mellan den store målaren och den enkla tjänsteflickan; båda är esteter och perfekrionisrer för vilka ordning och skönhet går hand i hand. Han lockar fram en förmåga som finns slumrande hos Grier och lär henne att se tingen med en konstnärs ögon. Vermeers hustru Catharina är sin mans absoluta motsats: nyckfull, obehärskad och beroende av sin mor, som i praktiken är hemmets härskarinna. Carharina är från första stund avogt inställd till Grier och avskyr sin makes intresse för flickan. När Vermeers rike mecenar van Ruijven fattar tycke för Grier och insisterar på att Vermeer skall måla henne skärps spänningarna. Ryktena och skvallrer i småstaden Delft ökar trycket och när tavlan är fullbordad väntar en dramatisk uppgörelse.
Flicka med pärlörhänge är en förtätad och ödesmättad roman, full av sensualism och mystik, precis som Vermeers mästerliga konstverk. |