När ett mystiskt dödsfall inträffar på Pyms reklambyrå tar Lord Peter Wimsey anställning där som copywriter. Ett yrke som visar sig passa denne spirituelle amatördetektiv alldeles förträffligt. Han kläcker idéer till landsomfattande reklamkampanjer, han formulerar slagfärdiga annonstexter och deltar med största förtjusning i det dagliga livet på byrån med tedrickning, vadhållning och skvaller. Bakom det mystiska dödsfallet döljer sig en härva av mysterier som utspelar sig i så skiftande miljöer som Londons undre värld och dess societet och det krävs att Lord Peter för att reda ut denna härva använder all sin berömda skarpsinnighet både i rollen som Job Bredon, ambitiös copywriter, och som sysslolös excentrisk lord.
Dorothy Sayers (1893 - 1957) introducerade redan i Whose Body 1923 (Lord Peters största affär) sin hjälte, den genialiske problemlösaren Lord Peter Wimsey. Miljön i Mördande reklam är välkänd för Sayers som själv arbetade på en reklambyrå under 1920-talet.
|